More than a trip

Maatschappelijk verantwoord ondernemen

 Maatschappelijk verantwoord ondernemen: Een vorm van ondernemen gericht op economische prestaties (profit), met respect voor de sociale kant (people), binnen de ecologische randvoorwaarden (planet): de triple-P benadering.

 Bij maatschappelijk verantwoord ondernemen spelen duurzaamheid en de balans tussen de drie factoren ecologie (planet), sociologie (people) en economie (profit) een zeer belangrijke rol.

Het is de bedoeling dat een bedrijf zijn aandacht goed verdeeld over deze drie belangrijke aspecten. Zo moet er gekeken worden naar de verwachtingen van de belanghebbende (zowel intern als extern) maar ook naar de maatschappij in ruimere zin. Een  bedrijf moet zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen over de belastingen van het milieu, de natuur en het landschap.

Maar ook de winst is nog steeds een zeer belangrijk aandachtspunt en doet niet onder voor de andere twee factoren. Bij maatschappelijk verantwoord ondernemen gaat het naast de pure financiƫle prestaties van het bedrijf (zoals winst, omzet) ook om maatschappelijk economische zaken, zoals bijvoorbeeld werkgelegenheid, politieke betrokkenheid en sponsoringen.

 De laatste jaren is het voor een bedrijf eigenlijk onontkoombaar geworden om maatschappelijk verantwoord te ondernemen. Het is nergens wettelijk verplicht maar de trends in de westerse samenleving zetten de bedrijven behoorlijk onder druk. Als een bedrijf wil blijven voortbestaan zal deze moeten luisteren naar de belanghebbende en zichtbaar actie moeten ondernemen.

Het is immers bewezen dat ondernemingen die zich op alle drie de doelen richten de beste resultaten boeken op zowel ecologisch als sociologisch als economisch gebied

Maak jouw eigen website met JouwWeb