More than a trip

duurzaamheid in de branch

Hartelijk welkom op onze site over duurzaam toerisme, dit stuk gaat over hoe het gesteld is met de duurzaamheid in de toeristische branche om u bewust te maken hoe duurzaam wij zijn binnen de branch en wat het inhoud. 

                                                                                           

Duurzaamheid in het algemeen

Duurzaamheid, iedereen heeft het begrip wel een keer gehoord: In het programma ‘Ik Vertrek’ van de Tros waar mensen hun eigen duurzame camping gaan beginnen of tomaten die duurzaam worden gekweekt. Maar wat betekent het nu eigenlijk, duurzaamheid?

Eigenlijk is het een redelijk breed begrip, maar we kunnen zeggen dat het een duurzame ontwikkeling is in een land, regio of een bestemming dat zorgt voor een evenwicht tussen economische en sociologische aspecten, oftewel People, Profit & Planet.

Als deze drie aspecten worden doorgevoerd leidt dit tot kwaliteitsverbetering waar alle betrokken partijen nu en in de toekomst baat bij hebben.

Ook zul je wel eens het begrip’ Ecologisch toerisme’ gehoord hebben. Ecologisch is een specifieke vorm van toerisme waarin de criteria van duurzaamheid op alle vormen van toerisme van toepassing  moeten zijn.

Populariteit

Mensen willen tegenwoordig meer doen dan alleen op het strand liggen. Nederlanders willen weten waar ze op vakantie zijn. Het contact met de lokale bevolking – een kopje thee drinken bij de marktvrouw thuis bijvoorbeeld - wordt steeds vaker gezien als hét hoogtepunt van de vakantie.

Een van de trends in opkomst is Voluntary Tourism, daarbij wordt vakantie gecombineerd met vrijwilligerswerk. Dit is populair onder jongeren én ouderen. Ook door de economische crisis verandert het vakantiegedrag. Mensen gaan dichterbij op vakantie en gaan terug naar de basis. Dat is een kans voor duurzaam toerisme: mensen zijn zich meer bewust van hun gedrag en handelen, waardoor er minder verspilling optreedt, thuis én op vakantie.

Duurzaam toerisme heeft bij sommige mensen nog steeds het ‘geiten wollen sokken’ imago, maar dat een duurzame reis net zo geweldig kan zijn dan een niet duurzame reis zal je terugzien in onze reis.

Accommodaties

In de accommodaties kan er op veel manieren aan duurzaamheid worden gewerkt. Als we kijken in binnen-  en buitenland naar campings komen we het volgende tegen:  een eigen biologische tuin, elektriciteit op zonne-energie, sanitair met een bepaalde douche tijd en het toilet wordt door gespoeld met regenwater, er worden duurzame materialen gebruikt bij het bouwen en veel campings stimuleren het gebruik van de fiets om de omgeving te verkennen. Daarnaast is er ook vaak een kleine boerderij. Zo zijn er nog vele innovatieve voorbeelden te noemen.

 Mensen die zo’n camping opzetten willen graag zoveel mogelijk zelfvoorzienend te werk gaan. Campings werken vaak samen met verschillende organisaties en projecten die hier achter staan, denk aan: ECEAT, Greenkey, MVO Nederland, HIER, en nog vele anderen. Voorbeelden van campings die deze mentaliteit doorvoeren zijn onder vele andere: Camping & Galerie Thyencamp in Drenthe & Le Chanet in de Jura in Frankrijk.

Naast campings zien we ook duurzaam toerisme in bed & breakfast, deze hebben vaak een tuin met ecologisch (zelf)geteelde groente en fruit. Ook de gastvrijheid van een dorp speelt mee, als u daar op vakantie gaat. Ook worden er vaak lokale gidsen gebruikt voor rondleidingen in een gebied.

Daarnaast wordt op bungalowparken gelet op het milieu, afval wordt gescheiden, afval vermindering wordt gestimuleerd en er wordt duurzaam gebouwd.

Voordelen van duurzaam recreëren en duurzaam ondernemen:

De laatste jaren is er steeds meer interesse voor het milieu, dit komt onder andere door films als ‘The inconvenient truth’ van Al Gore & Planet Earth en in alle landen is dit een ‘hot item’.

Duurzaam recreëren levert een hoop op voor uzelf en voor het milieu:

Je doet zelf iets beters voor deze wereld en voor de lokale bevolking, terwijl je een top vakantie hebt en uw gezondheid door de natuur en ecologisch eten beter wordt.

Daarnaast is het voor de ondernemer erg interessant om duurzaam te gaan ondernemen:

Duurzaam ondernemen heeft veel pluspunten voor het imago van bedrijven. Een beter imago levert betere publiciteit op. Verder kunnen ondernemingen belang hebben bij een schonere omgeving en betere voorzieningen in de buurt. Daarnaast betekent een gezonder leefklimaat tevens een gezonder werkklimaat. Dat betekent ook dat werknemers zich beter voelen en de onderneming in de nabije omgeving een goede naam opbouwt.

Europa

In de toekomst zullen ‘groene’ bestemmingen in Oost-Europa steeds populairder worden. Zoals Duitsland & Oostenrijk. Maar ook in zonnige bestemmingen als Spanje en Ibiza wordt duurzaam toerisme populairder.

 People, planet & profit

Alle drie de facetten worden vertegenwoordigt.

De toekomst is duurzaam!